8 frågor till Ping Zhu
Illustratören Ping Zhu är bosatt i Brooklyn, New York, och ställer ut på Höganäs museum mellan den 13 juli och den 31 augusti.
Hur kommer det sig att du ställer ut i Höganäs?
Genom goda vänner, helsingborgs-familjen Boreson, träffade jag museichefen Ami Kinell för några år sedan. Hon har alltid gett mig uppskattande kommentarer och jag tror att mitt arbete har nått en nivå som gjorde henne intresserad av att låta mig ställa ut.
Har du varit i Sverige tidigare?
– Ja, och det är mycket vackert. Första gången besökte jag Sverige på vintern och blev då lite chockad eftersom jag växte upp i Los Angeles – men sommartid slår det allt annat jag har sett tidigare.
Varför valde du att bli illustratör?
– I skolan var jag inte en av de bästa, många av mina klasskamrater var mycket mer fokuserade och ärligt talat bättre på att studera än vad jag var. På helgerna gick jag på en målarskola, så småningom kände jag att det var något jag kunde. Det fick mig att satsa på att bli riktigt bra på att teckna och måla istället för att vara halvbra på någonting annat. Att vara illustratör är något helt annat än att kunna måla, det lärde jag mig vid Art Center College of Design i Pasadena, Kalifornien. På skolan lärde jag mig om berättandet som måste finnas i det jag ritar, att utveckla idéer och hur man kommunicerar dem visuellt. Som illustratör är en del av mitt jobb att bygga en bro mellan innehållet och publiken/läsaren.
Du är ung och arbetar redan för stora magasin och tidningar som New York Times, New Yorker, GOOD Magazine, The Independent och Sunday Times. Hur har du kunnat komma så långt så snabbt?
– Jag har haft ett starkt stöd från många under vägen, men jag har också hela tiden varit mycket aktiv i sociala media, vilket jag tror har stor betydelse. Jag använder Instagram och Twitter för att komma i kontakt med andra människor i samma bransch, hör och häpna, det är många art directors där ut också! Jag håller min webbsida uppdaterad och talar hela tiden om vad jag jobbar med på min blogg. Det har varit ett långsamt men målmedvetet arbete för att få de kunder jag har idag.
Illustratör eller konstnär. Vad är skillnaden?
Illustrationen finns i en kommersiell kontext – en anledning till att den existerar är att den säljer eller kommunicerar någonting i ett visuellt medium. En konstnär skapar utifrån sig själv världar för betraktaren/åskådaren att uppleva och fördjupa sig i. Konstnären och illustratörens arbete kan ibland likna varandra men existerar av olika anledningar och för olika publik.
Vad är viktigt i dina illustrationer? Vad vill du att betraktaren ska uppleva?
– För mig är det viktigt att ha en bra idé, och att utföra den på ett sätt så att andra greppar den. Som illustratör kan man inte dra iväg med sina idéer eftersom det finns en beställare bakom illustrationen – är anledningen till att den blir till – och det är en hjälp i skapandeprocessen. Jag hoppas att betraktarna gillar mina illustrationer av den anledningen, men också för att jag verkligen bryr mig om det jag gör och vill bidra med något.
Vad kommer vi att få se på museet?
– En mix av kommersiella illustrationer och personliga teckningar/verk. Stay tuned!
Kommer du till vernissagen?
– Tyvärr har jag inte möjlighet att vara med, men jag hoppas att besökarna kommer att känna att jag är där genom mina illustrationer.