Magnus goes Funky på Kvarnen
Imorgon lördag blir det Christmas Party på Kvarnen med Magnus Jarlöv som DJ. Magnus kör supergroovy funky musik och har också med sig sin vinylspelare. För några somrar sedan fick Kullaliv en intervju med multitalangen Magnus.
I sommar intas Höganäs gator och torg av eldkonst, akrobatik, jonglering, dramatik, sång och dans. Magnus Jarlöv, nycirkusartist, tvekade inte när han erbjöds rollen som den hetsiga, stridslystna Benvolio i Sommarteater på Krapperups föreställning Romeo + Juliet.
Magnus Jarlöv första Shakespeareförälskelse var Kenneth Branaghs filmatisering av Mycket väsen för ingenting1993.
– Jag fastnade för det lekfulla i språket, i dialogen. Ett par år senare såg jag Romeo och Julia-filmen och blev fullständigt blown away av hur man lyckades göra handlingen intressant i nutid, säger Magnus Jarlöv som inför sommarens föreställning lärt sig att agera på blankvers.
Han serverar kaffe med kardemummasmak i milt färgglada muggar tillverkade av keramikern och sambon Pia Jarlöv. I höstas flyttade paret och dottern Stina, 4 år, hit till enplansvillan med utsikt över åkrarna i utkanten av Ingelsträde från en lägenhet i Stockholmsförorten Gröndal.
–Vi ville släppa taget och göra något nytt och här bor vi i ett helt hus för mindre pengar än vad vår lägenhet kostade i Stockholm. Och Ingelsträde lockade med sitt cirkusmuseum, sina kulturaktiviteter och en omtalad trevlig sammanhållning i byn.
I Romeo + Juliet kommer många av Magnus Jarlövs discipliner till uttryck: han jonglerar, sprutar, slukar, snurrar med eld, han spelar bas, skådespelar, dansar och improviserar. Pjäsen börjar i Tivolihuset och förflyttas sedan till Gruvtorget, till Juliets balkong på Föreningsgatan, vidare till Kaptenens trädgård och slutligen en ödetomt vid gamla banvallen.
– Min karaktär vill framstå som lugn, men egentligen vill han tuppfäktas och drar gärna svärdet, eller eldstaven i det här fallet. Pjäsens gängkonflikter är lika aktuella idag som på 1600-talet. Tänk bara på fotbollshuliganerna eller Husbybränderna. Eller på Sverigedemokraterna som sa att de inte sökte bråk men ändå tog med sig järnrör på stan.
Magnus Jarlöv har inte bara varit med och grundat en av Europas största eldföreställningar – TheBurnt out Punks, den barnförbjudna underground-varietégruppen Clownen brinner och Sveriges största gycklagrupp Jauvet. Han har också en lång karriär inom Cirkus Cirkör bakom sig. Under större delen av 00-talet var han den som byggde upp dess pedagogiska verksamhet för funktionshindrade i samarbete med dagverksamheter och habiliteringscentrum.
–Jag tröttnade lite på ”normalstörda” människor och ville spränga alla gränser. Jag visste ingenting om barnens diagnoser, men det vara bara bra enligt de som visste. För att lyckas måste du ha rätt att misslyckas och även en rullstolsburen person kan bli akrobat med rätt förväntningar.
Med Cirkus Cirkör arbetade han undertvå och ett halvt år också med gatubarn och lokala pedagoger i Durban, Sydafrika. Barnen fick livshopp och lärde sig snabbt att bli cirkusartister. Men mot slutet av projektet försvann plötsligt en stor del av dem.
– De flyttades av myndigheterna till andra städer eftersom ett lyckat projekt betyder slut på pengar. Det fick mig att tappa tron på biståndsarbete. Men jag fick tillbaka den igen några år senare när jag arbetade för Clowner utan gränser i Rangoon, Burma. Landets enda center för funktionshindrade barn ligger där och drivs av en fantastisk kvinnlig sjukgymnast. Jag gjorde också en clownföreställning som spelades på barnfängelser i landet, berättar Magnus Jarlöv.
Han talar fort och uppväxten i Frölunda hörs på dialekten. Han säger att han själv ständigt vill förnya sig och snabbt tröttnar på förvaltning av uttrycksformer.
–Just nu är jag mycket inne på musikproduktion. Tillsammans med fotografen Alex Hinchcliffe hade jag musikstudion Amarilla Music i Alby, Botkyrka. Nu har jag en studio i friggeboden där ute. Jag kan sitta hur länge som helst vid rattarna och skruva efter det perfekta ljudet.