Premiär för Reko-ring Kullabygden
Tisdag i nästa vecka är det premiär för Reko-ring Kullabygden. På en parkeringsplats i Viken kan man handla närproducerad mat direkt från bondens baklucka. Initiativtagare är Tina Berthelsen, Lottenlund Estate och Pia Ohnell, Flädergården.
– Jag är helt övertygad om att det här är framtidens sätt att handla mat. Många konsumenter i storstadsregionerna har ont om tid. Genom Reko-ringen kan man handla närodlad och ekologisk mat på nätet när som helst på dygnet och lägga tio minuter på att åka och hämta den, säger Tina Berthelsen, på Lottenlund Estate, som tillsammans med Pia Ohnell, på Flädergården i Täppeshusen, nu drar igång Reko-ring Kullabygden.
Reko-ringarna växer så att det knakar i Sverige. På kort tid har fler än 70 Reko-ringar med cirka 100 000 konsumenter knutna till sig etablerats runt om i landet. Modellen är lika enkel som smart. Lokala producenter går samman och startar en facebook-grupp där intresserade konsumenter kan bli medlemmar. På facebook-sidan marknadsför producenterna sina varor. Konsumenterna bokar upp vad och hur mycket de vill köpa. Genom att alla affärer görs upp på nätet i förhand krävs inget torgtillstånd för att sälja varorna och man slipper onödigt administrationsarbete.
–På bara två veckor har vi fått 370 medlemmar i gruppen. Det finns ingen garanti att de handlar, men det räcker att 10 procent kommer och att de sedan berättar för sina vänner så kan vi snabbt få tusen medlemmar, säger Tina Berthelsen.
Inför första försäljningstillfället tisdag den 27 mars finns cirka 20 producenter med i ringen. Tina kommer själv att sälja äppelmust och honung. Pia på Flädergården säljer olika produkter från djuren på gården. Bland de övriga producenterna finns Kullabygdens Bakgård, Kullabygdens Frukträdgårdar, Goa’ Gård, Skånehill och Sigvard Månsgård gårdsbutik för att nämna några.
Vad hoppas ni uppnå med Kullabygdens Reko-ring?
– Att lokalbefolkningen äter mer lokalproducerat, inser fördelarna med mat som är producerad på ett sätt som är bra för miljön och vet vad de stoppar i munnen. Genom att knyta producenter och konsumenter närmare varandra får man också en djupare respekt för arbetet bakom maten, både barn och vuxna. Vi ökar också indirekt matintresset hos besökare och turister. Reko-ringarna kan också hjälpa ”hobbyproducenter” som gärna vill starta eget att våga ta steget. Reko-ringen är ett lätt sätt att nå ut med sina produkter.
Tisdagen den 27 mars har Reko-ring Kullabygden premiär med den första utlämningen av varor klockan 18.30 på parkeringsplatsen vid Jönssons Bil i Viken. När producenterna har utvärderat intresset kommer man att bestämma hur man fortsätter. Ambitionen är att finns på samma plats och samma tid en gång i veckan.
Fakta
Reko står för Rejäl konsumtion. Modellen med Reko-ringar kommer från Finland där initiativtagaren Thomas Snellman drog igång ringar redan 2003. Idag finns det cirka 180 ringar i Finland och nu växer antalet ringar i Sverige och på Island.
Foto: Oliva Berthelsen, 5 år på Lottenlund.