Våröppning
I början av 1920-talet uppförde konstnären och konsulinnan Gisela Trapp ett katolskt kapell på ett av Arilds vackraste lägen. Kullaliv var med när dörrarna slogs upp efter vinterdvalan.
Olika sorters oxkött, potatis, paprika, färska tomater, morötter, kryddor, peppar, salt.
Rozsa Miklovicz räknar upp ingredienserna i gulaschsoppan och låter oss provsmaka ur den rykande heta kitteln som hänger i en trefot bakom det stora korsvirkeshuset.
Rozsas man Janos Miklovicz, mångsysslare i Sankt Clemens katolska församling i Helsingborg, leder den stora styrkan, som varje år ger sig ut till Arild för att öppna husen efter vinterdvalan. Tillsammans går de igenom kapellet och de båda bostadshusen från golv till tak. Ovanpå de långa välklippta ligusterhäckarna ligger kuddar och täcken och vädrar. Inne och utanför husen är det full aktivitet. Någon reser en stege för att rensa takrännor, andra räfsar löv och klipper gräs.
– Det var en mycket dyrbar gåva Gisela Trapp lämnade församlingen vid sin bortgång 1958. För att klara av att hålla byggnaderna i skick hyr vi ut husen från midsommar till augusti. Vi har gäster från Sverige, Tyskland, Belgien och England. Många återkommer år efter år, berättar Janos Miklovicz.
Historien bakom Arilds katolska kapell är fascinerande. Varför ett katolskt kapell just här? Vem kom på tanken att bygga det?
Gisela Henckel, föddes 1873 som dotter till konsul Carl Henckel i Helsingborg och gifte sig 29 år gammal med den betydligt äldre Oscar Trapp, rik och känd för sina stora insatser för Helsingborgs stad. Gisela hade studerat konst i Köpenhamn. Hon var skicklig porträttmålare, målade gärna landskap och gjorde bland annat gjort illustrationer till tidskrifter och böcker,
Som gifta bodde familjen Trapp på Fredriksdals herrgård i Helsingborg men hade sitt sommarviste i Arild. När Oscar dog 1916 flyttade Gisela ut permanent till byn som alltid varit en magnet för konstnärer. Hennes måleri ändrade inriktning. Hädanefter ägnade hon sig uteslutande åt religiösa motiv och ansåg att hennes uppgift var ”efter förmåga göra så gott hon kunde till Guds ära”. 1920 började Gisela uppföra det katolska kapellet här uppe på höjden med en fantastisk utsikt över Arild och Skälderviken.
Alldeles nyss var det fullt av trästolar utanför kapellet. Nu har Mariasystrarna från Helsingborg varsamt befriat kapellets inredning från spindelnät, damm och döda flugor och ställt tillbaka stolarna på det nyskurade golvet. Här inne svävar blomsterrankor och gröna änglar på väggarna – ljust och lekfullt, men samtidigt mörkt och allvarsamt. Gisela Trapp har målat fram den medeltida Arildslegenden på väggarna och visdomsord som manar till eftertanke:
Kom ihåg, o menniska,
att du är stoft
och skall åter varda
till stoft.
– 1912 var Gisela Trapp med och tog fram målningar i Brunnby kyrka. I sitt eget kapell kopierade hon många av de dekorativa målningarna från Brunnby, berättar Sverker Johansson.
Han är arildsbo och katolik och brukar vara med på våröppningsdagarna.
Konstintresserad sedan tidigare blev han fascinerad när han mötte Gisela Trapps bildvärld och har läst in sig på hennes liv och konst. Sommartid brukar han ta emot och guida grupper i kapellet.
– Gisela målade Arilds historia här inne och anknöt starkt till det gamla kapellet nere i byn. Det är mycket som kommer igen och knyts ihop, så mycket lokalhistoria i en enda byggnad.
Gräsklipparen är avstängd. Rozsa, Janos och alla andra har tagit paus och slagit sig ner vid ett långbord för att äntligen smaka gulaschsoppan. Kryddig och stark. Precis som vinden som blåser in från Skälderviken. Snart är det bäddat för sommargästernas ankomst.