Nytt på Flickorna Lundgren
På Skärtorsdagen öppnar Flickorna Lundgren – för första gången på 84 år med nya ägare. Verksamhetschefen Gunilla Tegelberg och delägaren Mikael Mölstad känner sig ödmjuka och taggade inför uppgiften att ta över Sveriges mest anrika café.
– Det ska bli spännande och kul. Jag känner mig ödmjuk, laddad och lite nervös. Men jag är van vid att det fladdrar i mig vid premiärer och att ta saker på volley. Och jag har jättefin personal som kommer att sätta in alla krafter, säger Gunilla Tegelberg, ny verksamhetschef på Flickorna Lundgren.
Det kändes magiskt berättar Gunilla när hon i vintras fick frågan om hon ville ta jobbet. Det var på Rut på Skäret alldeles intill som hon inledde sin restaurangkarriär. Under sju år, när hon bildade familj, bodde hon i Skäret. Platsen har alltid varit betydelsefull i hennes liv. Nu är hon tillbaka.
– Flickorna är en helt unik pärla, otrolig retro. Det är en fantastisk plats att varva ner på. Även om det är många gäster och folk står i kö finns det ett lugn som alla upplever. Det finns en stillhet här som är unik.
Mikael Mölstad, känd vin- och matskribent på Svenska Dagbladet och även grundare av White Guide, är en av de fem delägare som tar över efter Mats och Ann-Lie Fejne. För flera år sedan var han intresserad av att köpa restaurangen Rut på Skäret – nu blev det Flickorna Lundgren i stället. Det kända trädgårdscaféet öppnade redan 1938 av sju systrar Lundgren.
– För mig är det något av en dröm att se till att Flickorna Lundgren förs in i framtiden. Jag vill att det hela tiden ska hända nya grejer i Kullabygden inte minst inom mat- och vinområdet. Jag arrangerade nyligen en mat- och vinresa till Kullabygden och följer vad som händer på Salthallarna just nu. Ju mer spännande och bra saker som händer desto bättre, säger Mikael.
I den motiverade och passionerade ägargruppen som nu tar över finns förutom Mikael även fritidspolitikern Lars Linderot och tre andra delägare – alla med stark koppling till Skäret och Kullabygden. Mikael berättar att verksamheten kommer att styras av tre ledord. Tradition, kvalitet och upplevelser sedan 1938.
– Vi kommer att vårda traditionerna och fokusera ännu mer på trädgårdscaféet – kaffet och kakorna. Vi kommer att arbeta för att fördjupa upplevelsen av den underbara miljön – den vackra trädgården och utsikten är en så viktig del av upplevelsen. Och värdskapet är viktigt – vi ska bli ännu bättre på att ta hand om folk och få dem att känna sig välkomna.
Gunilla är helt inne på samma linje:
– I år driver vi restaurangdelen som förra året. Känslan kommer att vara densamma. Den stora skillnaden kommer vara bakom kulisserna. Sedan kommer vi att testa olika smånyheter försiktigt. Den stora utmaningen är att förändra så att det både känns som ett nytt och som ett helt naturligt inslag med den övriga verksamheten
Gästerna kommer känna direkt om det blir fel – det är en konst att bevara traditioner och samtidigt förnya – det måste göras på rätt sätt.
Men idéerna för att ta Flickorna in i framtiden är redan många. ”Det finns en miljon saker att göra”, säger Gunilla och talar om ett eget kaffemärke, om att utveckla bageridelen och skapa produkter att sälja till butiker.
Mikael berättar att de kommer att Flickorna kommer att ha ett frukosterbjudande varje dag under säsongen och planerar för kvällsbistro vissa kvällar. Rent ekonomiskt ser han att Flickorna behöver bli en året-runt-verksamhet för att vara lönsam:
– Planen på sikt är utveckla bageri- och konditoriverksamheten och att bygga ut restaurangen. Men vi vill hålla en hög nivå på allt så vi kommer inte att ha bråttom. Det är ett jättestort ansvar att ta över något som en familj ägt i 84 år. Jag känner mig väldigt ödmjuk inför det.
Gunillas favorit på Flickorna:
”Skåneringen, ett småbröd som innehåller mördeg, kardemumma, pärlsocker och nötter. Lagom stor, otroligt spröd, unik för Flickorna Lundgren. Receptet är top secret.”
Mikaels favorit:
”Jag håller på vaniljhjärtat. Det har ju blivit en symbol – inte minst för att det var Gustav VI Adolfs favorit. Sprött skal med krämigt innanmäte som dessutom smakar vanilj – oslagbart.”